Lityum iyon Batarya Teknolojisi

guclusat

Tanınmış Üye
Süper Moderatör
lityum-ion-pil.jpg
Hafifliği ve az yer kapmalasıyla bilinen lityum iyon bataryalar cep telefonlarını daha ince ve zafir, elektrikli araçları ise daha kullanılır hale getirmektedirler. Diğer tüm bataryalar gibi, bir elektrottan diğerine iyon ve elektronların gönderildiği kimyasal bir takım reaksiyon prensibine dayalı olarak çalışmaktadırlar. Lityum iyon bataryaların yanmalarını engelleyici bazı koruma tedbirleri iç dizaynlarında yer almaktadırlar. Şemada basitçe gösterildiği gibi bunlardan bir tanesi ve en güvenilir olanı küçük bir sigortalarının olmasıdır.Batarya konfigürasyonları çok çeşitli olmakla birlikte temelde elektrotlar lityum iyonlarının içlerinden geçip gidebileceği kadar incedir. Elektrodun yapıldığı malzeme ise elektronları toplayıp tekrar batarya dışına, cihaza gönderen bir folyo üzerine kaplanmıştır. Elektrotlar yüzeyleri ile fazla bir enerji depolayamazlar fakat batarya kapasitesini artırmak için uzun şeritler halinde katlanıp dolanmışlardır.
lityum-ion-batarya-teknolojisi1.jpg
Lityum iyon bataryalarınızın güvenliğini ve uzun ömürlü olmalarını sağlamak için dikkat edilmesi geken bazı hususlar vardır.Lityum iyon bataryaya sahip olan cihazınızı bataryası tamamen tükenmeden şarj etmeye gayret etmelisiniz. Çünkü bataryanız her tam tüketime maruz kaldığında kimyasal olarak verim kaybına uğrayacak ve ömrü daha hızlı tükenecektir. Bunun yerine batarya tam tükenmeden önce şarj edilmeye başlanmalıdır. Bir diğer husus da bataryanızı tam şarzda uzun süre tutmamanız gerektiğidir. Çünkü böylesi bir durumda bataryanız kendi kendine daha hızlı boşalmaya başlayacaktır. Kısacası bataryanızı olabildiğince %0 ve %100 şarj seviyesi aralığında biryerde tutmalısınız. Bataryanızın uzun ömrü için en ideal şarj seviyesi ise %40 civarındadır. Ayrıca lityum iyon bataryalar olabildiğince soğukta muhafaza edilmelidirler. Çünkü bu tip bataryalar üzerideki kimyasal kötüleşme sıcaklığa çok fazla bağlıdır. Çok sıcak ortamlarda kullanıldığında ömürleri normalden daha hızlı tükenecektir.
Editör Hakkında: İbrahim Şefik
Electric Vehicle Technology and Control Group
Kumamoto University
 
Geri
Yukarı