Hava aracı bakım teknisyeni yaptığı işte çoğu zaman değeri yüzbinlerce doları aşan malzemeler, ekipmanlarla çalışmaktadır. Bu yüzden yaptığı işlere en yüksek derecede dikkatini vermeli özenle yapmalıdır. Statik yüklerden kaynaklanan hataları da en aza indirmek hava aracı bakım şirketinin ve teknisyenin ortak sorumlulukları arasındadır. Bu yüzden şirketler ESD kaynaklı hataları en aza indirici donanımları ve uygulamaları teknisyene sağlamalı, teknisyen ise bakım sırasında uluslararası örgütlerin belirlediği standartta ve şirketin belirlediği prosedürler ve donanımlarla bu bakımları gerçekleştirmelidir. Bakım sırasında ESD kaynaklı hataların önlenmesi için uygulanması gereken prosedürler şunlardır:
ESD KORUYUCULU İŞ İSTASYONLARI
ESD hard disklere, kartlara ve diğer parçalara hasar verebilir. Montaj ile ilgili tüm prosedürleri ESD çalışma istasyonunda EPA (ElectrostaticProtectedArea)da gerçekleştirmek gerekir.
KONNEKTÖR KAPAKLARI
Bakım sırasında elektronik aletlerin pimlerine temas edilmesi üzerimizdeki statik elektriğin alet üzerinden topraklamasına ve cihazın arızalanmasına neden olabilir. Bu yüzden bu sorunu gidermek için gerekli olmadıkça pimlerin kapaklarının kapalı olması gerekmektedir. Böylece olası yanlış teması önlemiş oluruz. Şekil C.5de görülen açık pimler elektronik parçaya ESD zararı verebilir bunlardan kaçınmak için komponent iletken özelliği olan Conductive kapaklarla kapatılmalıdır.
ANTİSTATİK TORBA VE BİLEZİKLER Elektronik devre elemanları ve elektronik bilgisayar parçaları bir yerden başka bir yere taşınırken transfer edilirken mutlaka elektrostatik torba içinde taşınmalıdır ve bu torbaları bantlarken antistatik bantlar kullanılmalıdır. Aynı zamanda direkt olarak el teması gereken hassas devre elemanları bilgisayar parçalarında ise mutlaka bileğimizde antistatik bilezikler yer almalıdır.
KARBON KÖPÜKLER
Hassas pimlere sahip malzemelerin taşınması gerektiği durumlarda bu pimlerin birbiri ile temas etmemesi, insan vücudu ile temas etmemesi ve böylece ESD ye uğramaması için iletken karbon köpüklerinde taşınmalıdırlar.
(Şekil C.7)
Şekil C.7: Karbon Köpük
ESD UYARI ETİKETLERİ ve BANTLARI
ESD uyarı etiketleri ile statik elektriğe karşı hassas malzemeler bakım yapacak teknisyene bildirilir. Böylece teknisyen alması gereken önlemleri alarak bakım işlemine başlar. Bu parçalara genelde elektrostatik bilezikler ile yaklaşılır ve gerekli bakım işlemleri yapılırken mutlaka bilekte elektrostatik bilezik bulunmalıdır. ESD duyarlı tabelalar genelde sarı renkte dikkat çekecek şekilde üretilirler.
ANTİ STATİK-İLETKEN KAPLAMALAR
Anti statik-iletken kaplamalar, yüzeyde yıldırım çarpması sonucuoluşan akımın iletildiği yol üzerine uygulanmayan; ancak sürtünme etkisinden ya da elektronik cihazlardan kaynaklanan statik elektriğitopraklama yoluyla azaltmak ya da ortadan kaldırmak amacıyla kullanılan; iletkenliği düşük malzemelerdir. PRC-Desoto firması tarafından üretilen malzeme bu kaplamalara örnek olarak gösterilebilir (Tablo C.1). Tablo C.2te görüldüğü gibi uçağın ikincil yapılarına uygulanan anti statik kaplama 0.1-100 000 ohm arasında değişen değerlerde direnç oluşturur. Bu kaplamauygulandığında, iletken yüzey-cıvata ve iletken yüzey-uçak gövdesi arasında müsaade edilen maksimum direnç değeri ise 300 000 ohmdur (malzemenin maksimum direnç değerinin 3 katı) (Tablo C.1). Kaplama kalınlığı 15-25 µmdir.
İletken Kaplama Direnç Aralığı | Kullanım Yerleri |
528X310 (BMS 10-21 SINIF III) 0.1-100 000 ohm | Statik elektriğin havaya verilerek topraklanmasını sağlar. Uçağın yük taşıyan parçaları haricinde, uçuş güvenliğini daha az etkileyen parçalara (ikincil yapılar) uygulanır. Bu parçalarda oluşan statik elektrik ana yapı üzerinden topraklanır |
Tablo C.1 PRC-Desoto İletken yüzey kaplaması
Şekil C.9′da iletken bir parçadan diğer iletken parçaya direnç ölçüm şekli gösterilmektedir. Şekil C.9. İki yüzey arasından geçen akıma karşı direnç ölçümü
Tablo C.1ve Tablo C.2′deki direnç değerleri (0.5 ohm / 300 000 ohm) karşılaştırıldığında iki tür malzeme arasındaki fark görülebilir.
TEMAS BİÇİMİ | MÜSADE EDİLEN MAKSİMUM DİRENÇ (ohms) |
Cıvata-Yüzey İletkenlik DirencUçak Yüzeyi- Kapak İletkenlik Direnc | 300.000 |
Tablo C.2:Civata-Somun-İletken kaplaması ve Yüzey-Yüzey arasındaki en yüksek direnç değerleri
Son düzenleme: