Bir arabada kontağı kapattıktan sonra bir süre çalışan dış aydınlatma veya sıcak bir arabanın içini kapatıldıktan birkaç dakika sonra soğutan bir fan olabilir. Bu durumda, belirli bir süre sonunda güç otomatik olarak kapanmalıdır.

Şematik diyagram şekilde gösterilmiştir. Aktif elemanlar üç NAND kapısı ve iki transistördür.
Direnç R3, US1B'nin geçit yapısında yerleşik koruma diyotlarının akımını sınırlar. Girişleri birbirine bağlı olduğundan ters Schmitt tetikleyicisi görevi görüyor.
US1A kapısının çıkışındaki yüksek durum, T1 transistörünün açılmasına neden olur. Daha sonra C2 kapasitörünü boşaltarak drenaj akımının akmasına neden olur. Direnç R5, bu deşarjın hızını sınırlar, böylece çok fazla anlık akım T1'den akarak hasara neden olmaz. Sistem her zaman bu durumda kalabilir. Daha sonra C2'deki voltaj teorik olarak sıfıra eşit olacaktır, ancak pratikte birkaç on milivolt düzeyinde sıfırdan biraz daha yüksek olacaktır. Bunun nedeni, R6'nın P1 ile seri olarak ve R5'in T1 transistörünün RSon'u ile oluşturduğu voltaj bölücüsüdür.
US1C kapısı C2'deki voltajı kontrol eder. Yeterince düşükse, bunu düşük durum olarak yorumlar ve röle bobinine güç veren T2 transistörünü açar. Böylece röle kontakları, kontrol sinyalinin ortaya çıkmasından hemen sonra çalışacaktır. Tetikleme sinyali ortadan kalktıktan sonra T1'in kapı potansiyeli sıfıra düşecek ve kapanacaktır. Direnç R6 ve potansiyometre P1, kapasitör C2'yi yavaşça şarj edecektir - ne kadar yavaşsa, toplam dirençleri o kadar yüksek olur. Şarj işlemi uzun zaman alacaktır ancak en önemli an, US1C kapısının girişlerinin potansiyelini lojik "1" olarak tanımasıdır. Daha sonra röle bobini kapanacaktır. Kondansatör C2, devrenin o kısmını besleyen voltajı şarj etmeye devam edecektir, ancak röle, C2'nin bir sonraki deşarjına kadar kapalı kalacaktır.
Güç kaynağından gelen akım tüketimi, röle kapalıyken 10 mA, açıkken 40 mA'dır. Bunlar 24 V'ta ölçülen değerlerdir. Besleme voltajı 18 V ila 43 V arasında değişebilir. Bu geniş aralık, devreyi, örneğin bir kamyonda olduğu gibi, elektrik şebekesi üzerinden iletilebilecek parazitlere karşı bağışık hale getirir. 35 V'u aşan voltajlar için T4 transistörüne küçük bir radyatör vidalanmalıdır.

Kontrol sinyali, rölenin çalışmasına neden olabilecek parazitlerden kısmen filtrelenmiştir. Kontrol darbesinin minimum süresi yaklaşık 1 saniye olabilir ve maksimum süre isteğe bağlı olarak uzundur. Bir sonraki darbe, röle otomatik olarak kapanmadan önce gelirse (örneğin, kontak anahtarı bir süreliğine kapatılıp tekrar açıldığında), kapanma gecikme süresi yeniden sayılacaktır. Kontrol girişi tarafından tüketilen akım düşüktür: 10 V'de yaklaşık 100 µA, 24 V'de yaklaşık 1,5 mA ve 43 V'de 4 mA'dan az.

Şematik diyagram şekilde gösterilmiştir. Aktif elemanlar üç NAND kapısı ve iki transistördür.
Temel modül parametreleri
- kontrol sinyalinin kaybolduğu andan itibaren ayarlanan süre,
- Yedek güç süresinin 10 saniyeden 15 dakikaya kadar düzgün ayarlanması,
- kontrol sinyali: pozitif voltaj 10 ... 45 V,
- modül besleme gerilimi 18 ... 43 V,
- örneğin kamyonlarda 24 V güç kaynağına uyarlanmıştır.
Direnç R3, US1B'nin geçit yapısında yerleşik koruma diyotlarının akımını sınırlar. Girişleri birbirine bağlı olduğundan ters Schmitt tetikleyicisi görevi görüyor.
US1A kapısının çıkışındaki yüksek durum, T1 transistörünün açılmasına neden olur. Daha sonra C2 kapasitörünü boşaltarak drenaj akımının akmasına neden olur. Direnç R5, bu deşarjın hızını sınırlar, böylece çok fazla anlık akım T1'den akarak hasara neden olmaz. Sistem her zaman bu durumda kalabilir. Daha sonra C2'deki voltaj teorik olarak sıfıra eşit olacaktır, ancak pratikte birkaç on milivolt düzeyinde sıfırdan biraz daha yüksek olacaktır. Bunun nedeni, R6'nın P1 ile seri olarak ve R5'in T1 transistörünün RSon'u ile oluşturduğu voltaj bölücüsüdür.
US1C kapısı C2'deki voltajı kontrol eder. Yeterince düşükse, bunu düşük durum olarak yorumlar ve röle bobinine güç veren T2 transistörünü açar. Böylece röle kontakları, kontrol sinyalinin ortaya çıkmasından hemen sonra çalışacaktır. Tetikleme sinyali ortadan kalktıktan sonra T1'in kapı potansiyeli sıfıra düşecek ve kapanacaktır. Direnç R6 ve potansiyometre P1, kapasitör C2'yi yavaşça şarj edecektir - ne kadar yavaşsa, toplam dirençleri o kadar yüksek olur. Şarj işlemi uzun zaman alacaktır ancak en önemli an, US1C kapısının girişlerinin potansiyelini lojik "1" olarak tanımasıdır. Daha sonra röle bobini kapanacaktır. Kondansatör C2, devrenin o kısmını besleyen voltajı şarj etmeye devam edecektir, ancak röle, C2'nin bir sonraki deşarjına kadar kapalı kalacaktır.
Bu dengeleyicinin fikri çok basittir: Zener diyot D8 ters kutupludur, bu nedenle terminallerinde yaklaşık 13 V'luk bir voltaj görünür. Transistör T4 bir voltaj takipçisi görevi görür, bu nedenle yayıcı potansiyeli yaklaşık 12,3 V olacaktır. T3 transistöründeki akım kaynağı ona 7 mA'lık bir akım sağlar. D6 ve D7 diyotları, tabanını besleme voltajından yaklaşık 1,4 V daha düşük bir potansiyelde polarize eder, böylece R9 üzerindeki voltaj düşüşü, tek bir iletken pn bağlantısındaki voltaj düşüşüne yakındır, yani yaklaşık 0,7 V. Direnç R8, diyotları polarize eder. İletim yönünde D6 ve D7.Devrenin besleme voltajı geniş sınırlar içinde olabilir. Bu nedenle dengeleyici, parazite karşı direnci arttırması gereken birkaç ayrı elemandan yapılmıştır. Ek olarak girişinde 43 V'u aşan voltaj darbelerini kesen çift yönlü bir D4 elemanı vardır.
Bağlantı: Güç kaynağını (VCC) ve toprağı (GND) J1'e bağlayın. Kontrol sinyali, yani aracın kontak anahtarından gelen voltaj, IN terminali ile toprak arasına bağlanmalıdır. Röle, kontrol sinyali göründükten hemen sonra kapanacak (NO ve COM kontakları kapalı) ve kaybolduktan belirli bir süre sonra açılma (NC ve COM kontakları kapalı) gerçekleşecek.Doğru şekilde monte edilmiş bir devre hemen kullanıma hazırdır. Tek tetikleme işlemi P1 potansiyometresini PK1 rölesinin kapanması için uygun bir gecikme süresi sağlayacak bir konuma ayarlamaktır. Bu sürenin ölçülen minimum değeri 10 sn, maksimum değeri 15 dakikadır. Elektrolitik kapasitör C2'nin kapasitansını değiştirdiğinden ortam sıcaklığının bu parametreyi etkileyeceğini lütfen unutmayın.
Güç kaynağından gelen akım tüketimi, röle kapalıyken 10 mA, açıkken 40 mA'dır. Bunlar 24 V'ta ölçülen değerlerdir. Besleme voltajı 18 V ila 43 V arasında değişebilir. Bu geniş aralık, devreyi, örneğin bir kamyonda olduğu gibi, elektrik şebekesi üzerinden iletilebilecek parazitlere karşı bağışık hale getirir. 35 V'u aşan voltajlar için T4 transistörüne küçük bir radyatör vidalanmalıdır.

Kontrol sinyali, rölenin çalışmasına neden olabilecek parazitlerden kısmen filtrelenmiştir. Kontrol darbesinin minimum süresi yaklaşık 1 saniye olabilir ve maksimum süre isteğe bağlı olarak uzundur. Bir sonraki darbe, röle otomatik olarak kapanmadan önce gelirse (örneğin, kontak anahtarı bir süreliğine kapatılıp tekrar açıldığında), kapanma gecikme süresi yeniden sayılacaktır. Kontrol girişi tarafından tüketilen akım düşüktür: 10 V'de yaklaşık 100 µA, 24 V'de yaklaşık 1,5 mA ve 43 V'de 4 mA'dan az.
Örneğin 1 saniyelik bir gecikme gerekiyorsa P1 potansiyometresini daha düşük dirençli başka bir potansiyometreyle değiştirmek mümkündür. Daha fazla sıcaklık stabilitesi sağlamak için, C2 kapasitörünün tantal ile değiştirilmesine izin verilir.Devre, 12 V'luk standart bir voltajla, daha kesin olarak 11 ... 15 V aralığında, yani bir binek otomobilin elektrik şebekesinden güç kaynağı için uyarlanabilir. T4 transistörünün lehimini sökmek ve verici ile toplayıcı pedler arasına ince bir tel köprü takmak yeterlidir. Ayrıca D4'ü daha düşük ileri gerilime sahip bir elemanla, örneğin 1.5KE18CA ile değiştirmeye değer. D6, D7, D8, R8, R9 ve T3 bileşenleri çıkarılabilir.
Son düzenleme: