Şarj akımı formu
Basit bir araç şarj cihazının ikinci devresini incelemeye başlamadan önce, hakkında devam eden tartışmaların olduğu açık bir konuyu belirlemek istiyorum. Yani: pilin en verimli şekilde şarj edilmesi için şarj akımının şekli .Bu konudaki görüşler oldukça farklılık göstermektedir. Örneğin darbeli akımla şarj etmenin en etkili, deşarj periyotlarıyla şarj etmenin ise en mükemmeli olduğu ileri sürülüyor.
Her iki yöntemi de kullandım. Ve hiçbir sonuca varamadım. Sonuçta, karar vermek için aynı anda iki aynı pili çalıştırmanız ve diğer şeylerin eşit olması durumunda bunları farklı şarj cihazlarıyla şarj etmeniz gerekir .

Şarj cihazı parametreleri:
Akü voltajı - 12V;Şarj akımı - 0...10A;
Şarj sonunun ayarlanması - 12,8…14,3V
Çalışma prensibi
Devredeki şarj akımı, transformatörün gücü ve VT1 IRFZ48N transistörünün n-mosfet kanalının direnci ile sınırlıdır . Bu transistör devrenin hiçbir çalışma koşulunda tamamen açılmaz. Maksimum kapı voltajı 17,9 V olup, maksimum 10 A akü şarj akımı elde etmenizi sağlayacaktır.Kapı voltajı R5 , DA1(7) ve DA1(1) , R6'dan oluşan bir bölücü tarafından üretilir .
Karşılaştırıcı DA1 LM311N'nin 7 ve 1 numaralı pinleri , mikro devrenin dahili çıkış transistörünün toplayıcı-yayıcı bağlantısıdır. Mikro devrenin 3. girişindeki şarj sonu voltajı ayarı ile aküden çıkarılan voltaj - 2. giriş DA1 arasındaki fark ne kadar büyük olursa, geçiş direnci o kadar düşük olacaktır .
Böylece ilk aşamada pilin deşarj derecesine ve kapasitesine bağlı olarak maksimum akımla şarj gerçekleşir ve şarjın sonuna doğru akım giderek azalır.
Takılan ve çıkarılan voltajlar eşit olduğunda, dahili işlemsel yükselteç DA1 çıkış transistörünü kapatacak, EC direnci yükselecek ve VT1 kapanacaktır.
Şarjın sonu için voltaj ayarı, bölücü R2 , R3 , R4 tarafından parametrik stabilizatörün R1 , VD2 15 V referans voltajından oluşturulur .
