Arkadaşlar devreyi yaptım ama çok amatör olduğumdan devre şuan için yarım kaldı sizin yardımlarınızla bitirmek istiyorum. Takıldığım yer kırmızı ile çizilmiş bölüm nasıl birleştircem çözemedim,20cm lik aleminyum soğutucu aldım montede kafam takıldı yapamadım. ve diyotları düzgün bağlamışmıyım onu anlayamadım.
Şimdi alıntı yaparak yazılanları ve yarım kalan devre şamasını ekliyorum. şimdiden saolun...
Özellikle son 10 yılda Ni-Cd, Ni-MH ve Li-On pillerin kullanımı iyice yaygınlaşmış olmasına rağmen, yüksek sığalı olmaları ve buna karşılık ucuz bir akım kaynağı olarak Kurşun-Asit akümülatörlerin kullanımı halen devam etmektedir.
Kurşun-Asit akümülatörler, tekniğine uygun olarak şarj edildiğinde çok uzun süreler serviste kalabilirler. 12 V Kurşun-Asit bir akümülatörün olması gereken şarj akım - gerilim grafiği Şekil:1 de gösterilmiştir. Birinci aşama (A-B) sürecinde, akümülatör gerilimi 10 V civarına gelinceye kadar şarj akımı sınırlandırılmıştır. Bu sınırlamayla, akümülatörün bulunduğu ortama, asit buharının yayılmasını ve oluşan kimyasal tepkimenin hızını düşürerek, özellikle pozitif kurşun plakaların dökülmesine engel olmaktadır. Akümülatör gerilimi 10.44 Voltu geçtikten sonra (Hücre baçına 1.74 Volt), ikinci aşama (C-D) gerilim değeri 14.4 V' ta gelinceye kadar akümülatör toplam sığasının 1/10 u kadar bir akımla şarj edilmelidir.(Hücre başına 2.4 Volt) Bu aşamada şarj, 5-6 saat kadar devam edecektir. Gerilim değeri 14.4 Volta geldiğinde, akümülatör TAM olarak şarj olmuştur ve bundan sonra akümülatörün iç direncinin iyice azalması sonucu kendi kendine boşalmasını engellemek amacıyla, çok küçük bir akımla şarj işlemine devam edilmesi gerekmektedir. Pratikte TAMPON ŞARJ olarak adlandırılan bu üçüncü aşama (E-F) sırasında, şarj gerilimi 16.44 Voltun üstüne çıkarılmamalıdır. (Hücre başına 2.74 Volt)
DEVRENİN ÇALIŞMASI
Tamamı boşalmış bir Akümülatör devreye bağlandığında, T1 transistörü kesimdedir, IC1 in çıkışı sıfırdır. T2 ve T3 üzerinden akacak akımı, P1 direncinin değeri belirler .Bu değer akümülatörün toplam sığasının 1/20 sinden daha büyük olmamalıdır. Akümülatör gerilimi 10 - 14 V arasındayken, D3 üzerinden T1 tetiklenir ve iletime geçer. Bu anda, IC 1’ in çıkışı hala sıfırdır. Şarj akımını, P1 ve P2 dirençlerinin değerleri birlikte belirler. P3 direncini gerilimi (IC 1’ in <+> girişinde) D1 zener diyotunun 6.8 voltluk zener değerini geçtiğinde IC1’ in çıkış gerilimi, 1 Mohm’ luk direnç üzerinden geri besleme alarak, 6.8 voltluk zener diyotun değerine yakın bir gerilimde salınım yapar. Bu anda, T1 tekrar kesime girer ve şarj akımını P1 in değeri belirler.
DEVRENİN AYARI
Şarj devresinin çıkışına seri olarak 0-10 Amper arası ölçme yapan bir ampermetre bağlayınız. Ayara başlamadan önce Akümülatörün dolu olması gerekir (14.4 V). Akümülatörü şarj devresi çıkışına bağlayınız ve devreyi çalıştırınız. P3 ayarlı direncini sağa veya sola doğru çevirerek IC 1’ in çıkışının salınım yapmasını sağlayınız. P1 direncini de aynı şekilde ayarlayarak şarj edilecek akümülatörün sığasının 1/20 si kadar bir akımın akmasını sağlayınız. Daha sonra akümülatörü boşaltarak gerilimini 11 Voltun altına indirin ve P2 direncini ayarlayarak akümülatör sığasının 1/10 nu kadar bir akımın geçmesini sağlayın. Şayet Akümülatör TAM ŞARJ olduğunda, şarj geriliminin, 16.44 Voltu geçtiğini gördüğünüz takdirde, P3 ayarlı direncini hafifçe ayarlayarak, devrenin çıkışından akan akımı kesin. Tranformatör 220 V / 16 VAC 150 Watt gücünde olacaktır. Köprü diyot ve TIP 2955 ve BD140 transistörünü takriben 20 cm uzunluğunda çift kanatlı bir soğutucuya, transistörleri izole ederek bağlayın. Çıkışa seri bağlanan 16 Amp' lik diyot, yapılabilecek ters bağlantının devreye zarar vermesini önlemesi açısından gereklidir
Şimdi alıntı yaparak yazılanları ve yarım kalan devre şamasını ekliyorum. şimdiden saolun...
Özellikle son 10 yılda Ni-Cd, Ni-MH ve Li-On pillerin kullanımı iyice yaygınlaşmış olmasına rağmen, yüksek sığalı olmaları ve buna karşılık ucuz bir akım kaynağı olarak Kurşun-Asit akümülatörlerin kullanımı halen devam etmektedir.
Kurşun-Asit akümülatörler, tekniğine uygun olarak şarj edildiğinde çok uzun süreler serviste kalabilirler. 12 V Kurşun-Asit bir akümülatörün olması gereken şarj akım - gerilim grafiği Şekil:1 de gösterilmiştir. Birinci aşama (A-B) sürecinde, akümülatör gerilimi 10 V civarına gelinceye kadar şarj akımı sınırlandırılmıştır. Bu sınırlamayla, akümülatörün bulunduğu ortama, asit buharının yayılmasını ve oluşan kimyasal tepkimenin hızını düşürerek, özellikle pozitif kurşun plakaların dökülmesine engel olmaktadır. Akümülatör gerilimi 10.44 Voltu geçtikten sonra (Hücre baçına 1.74 Volt), ikinci aşama (C-D) gerilim değeri 14.4 V' ta gelinceye kadar akümülatör toplam sığasının 1/10 u kadar bir akımla şarj edilmelidir.(Hücre başına 2.4 Volt) Bu aşamada şarj, 5-6 saat kadar devam edecektir. Gerilim değeri 14.4 Volta geldiğinde, akümülatör TAM olarak şarj olmuştur ve bundan sonra akümülatörün iç direncinin iyice azalması sonucu kendi kendine boşalmasını engellemek amacıyla, çok küçük bir akımla şarj işlemine devam edilmesi gerekmektedir. Pratikte TAMPON ŞARJ olarak adlandırılan bu üçüncü aşama (E-F) sırasında, şarj gerilimi 16.44 Voltun üstüne çıkarılmamalıdır. (Hücre başına 2.74 Volt)
DEVRENİN ÇALIŞMASI
Tamamı boşalmış bir Akümülatör devreye bağlandığında, T1 transistörü kesimdedir, IC1 in çıkışı sıfırdır. T2 ve T3 üzerinden akacak akımı, P1 direncinin değeri belirler .Bu değer akümülatörün toplam sığasının 1/20 sinden daha büyük olmamalıdır. Akümülatör gerilimi 10 - 14 V arasındayken, D3 üzerinden T1 tetiklenir ve iletime geçer. Bu anda, IC 1’ in çıkışı hala sıfırdır. Şarj akımını, P1 ve P2 dirençlerinin değerleri birlikte belirler. P3 direncini gerilimi (IC 1’ in <+> girişinde) D1 zener diyotunun 6.8 voltluk zener değerini geçtiğinde IC1’ in çıkış gerilimi, 1 Mohm’ luk direnç üzerinden geri besleme alarak, 6.8 voltluk zener diyotun değerine yakın bir gerilimde salınım yapar. Bu anda, T1 tekrar kesime girer ve şarj akımını P1 in değeri belirler.
DEVRENİN AYARI
Şarj devresinin çıkışına seri olarak 0-10 Amper arası ölçme yapan bir ampermetre bağlayınız. Ayara başlamadan önce Akümülatörün dolu olması gerekir (14.4 V). Akümülatörü şarj devresi çıkışına bağlayınız ve devreyi çalıştırınız. P3 ayarlı direncini sağa veya sola doğru çevirerek IC 1’ in çıkışının salınım yapmasını sağlayınız. P1 direncini de aynı şekilde ayarlayarak şarj edilecek akümülatörün sığasının 1/20 si kadar bir akımın akmasını sağlayınız. Daha sonra akümülatörü boşaltarak gerilimini 11 Voltun altına indirin ve P2 direncini ayarlayarak akümülatör sığasının 1/10 nu kadar bir akımın geçmesini sağlayın. Şayet Akümülatör TAM ŞARJ olduğunda, şarj geriliminin, 16.44 Voltu geçtiğini gördüğünüz takdirde, P3 ayarlı direncini hafifçe ayarlayarak, devrenin çıkışından akan akımı kesin. Tranformatör 220 V / 16 VAC 150 Watt gücünde olacaktır. Köprü diyot ve TIP 2955 ve BD140 transistörünü takriben 20 cm uzunluğunda çift kanatlı bir soğutucuya, transistörleri izole ederek bağlayın. Çıkışa seri bağlanan 16 Amp' lik diyot, yapılabilecek ters bağlantının devreye zarar vermesini önlemesi açısından gereklidir
Eklentiler
Son düzenleme: