2012 MTV motor hacmine değil, emisyona göre hesaplanacak

guclusat

Tanınmış Üye
Süper Moderatör
Türkiye’de kullanılan otomobillerde Motorlu Taşıtlar Vergisi artık emisyon oranına göre alınacak. Yani eskimiş olan araçlardan yüksek vergi, yeni araçlardan ise düşük vergi alınacak
Gelir İdaresi, Motorlu Taşıtlar Vergisinde önümüzdeki yıl kapsamlı bir çalışma yapılması yönünde bir tavır aldı.

Bu çalışmada, halen silindir hacmi ve yaşı esas alan Motorlu Taşıtlar Vergisi sisteminin, yeni bir değerlendirmeye tabi tutulacağı, bu kapsamda AB üyesi ülkeler başta olmak üzere çeşitli ülkelerin vergi uygulamalarının da tek tek taranacağı belirtildi.

Türkiye’de kullanılan otomobillerde Motorlu Taşıtlar Vergisi artık emisyon oranına göre alınacak. Yani eskimiş olan araçlardan yüksek vergi, yeni araçlardan ise düşük vergi alınacak. Ancak araçların kullandıkları yakıtlara göre karbon salınımları farklılaşıyor.

DİZELLER HER YÖNDEN AVANTAJLI

Türkiye’de dizel otomobil kullanımı masraf çıkarttığı söylentisi nedeniyle pek tercih edilmiyor. Bunun yerine yüksek yakıt gideri olan ve çevreye daha çok karbon salınımı yapan ‘benzinli’ araçlar kullanılıyor.

Artık benzinli araçlardan karbon salınımı daha fazla olduğu için MTV vergisi dizellere göre daha fazla alınacak. Bu da sahip olunan eski modelli benzinli otomobillerin vergilerinin çok daha yukarı çıkacağı anlamına geliyor. Yani satıldığında 6-7 bin TL eden otomobiller yıllık 2 bin TL vergi ödeyebilir.

Getirilecek yeni düzenleme ile elektrikli otomobillerin vergisi çok cazip oranlara çekilecek. Elektrikli arabalardan sonra da dizel otomobiller karbon salınımlarının az olmasından dolayı vergide avantajlı konumda olacak.

Ancak dizel otomobiller de eskidikçe karbon salınımı artacağından dolayı, vergisi de yıla göre artışa geçecek. Ancak benzinli otomobil kadar yüksek vergiye ulaşmayacak.

ARABA 6 BİN TL VERGİSİ 2 BİN TL

Ortalama olarak Türkiye’de kullanılan benzinli ve dizel otomobillerin büyük çoğunluğu 1.600 cc motor hacmine sahip. Piyasada yoğun olarak kullanılan araçlara baktığımızda da benzinli otomobillerin dizellere göre daha fazla salınım yaptığını görebiliyoruz. İşte Türkiye’de kullanılan bazı benzinli ve dizel otomobillerin karbon salınımları:

Hyundai Getz 1.4 benzinli: 141 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Hyundai Getz 1.5 dizel: 118 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Hyundai Era 1.6 benzinli: 152 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Hyundai Era 1.5 dizel: 120 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Fiat Albea 1.4 benzinli: 148 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Fiat Albea 1.3 dizel: 127 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Renault Fluence 1.6 benzinli: 155 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Renault Fluence 1.5 dizel: 119 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Toyota Corolla 1.6 benzinli: 162 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Toyota Corolla 1.4 dizel: 122 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Peugeot 206 1.4 benzinli: 150 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

Peugeot 206 1.4 dizel: 110 CO2 Emisyonu (gr/km) Ortalama

AVRUPA ÜLKELERİNDEN UYGULAMA ÖRNEKLERİ

Motorlu Taşıtlar Vergisinde çeşitli ülke uygulamaları da şu şekilde belirleniyor:

-İngiltere: Motorlu taşıtları 2001 yılından itibaren karbon dioksit emisyonuna göre vergilendiriyor. Emisyon temelli vergilemenin yürürlüğe girmesinden sonra yeni şirket araçlarının ortalama emisyonu 196 gramdan 2002'de 182 grama, 2007 yılında 165 grama, 2008-2009 döneminde 140 grama düştü. Yüksek mesafe indiriminin kaldırılmasıyla şirket araçlarının 1 yılda katettikleri mesafe 300 milyon mile geriledi.

2009 tarifesine göre hurdaya çıkan araçların ortalama CO2 emisyon miktarı, kilometrede 179 gram, bunların yerine alınan araçların 134 gram oldu.

-İrlanda: 1 Temmuz 2008'den itibaren tescil edilen bütün binek otomobillerde motorlu taşıtlar vergisi, CO2 emisyonuna göre tespit ediliyor.

Eski sisteme tabi araçların motor gücüne göre vergilendirilmesine ise devam ediliyor. İrlanda'da düşük CO2 emisyonuna sahip araçlar ödüllendirilirken, yüksek CO2 emisyonuna sahip araçlar cezalandırılıyor.

Ödenecek yıllık vergi, çevre dostu araçlarda 104 avrodan başlıyor, bu rakam yüksek emisyona sahip araçlarda 2.100 avroya kadar yükseliyor.

-Fransa: 2008 başında uygulamaya konulan ödül-cezalandırma sistemiyle CO2 emisyonu aşağı çekilmeye çalışılıyor. Sistemde düşük çevre kirliliğine neden olan yeni araç alımlarına fiyat indirimi sağlanırken, yüksek karbon emisyonuna sahip araçlar cezalandırılıyor.

Bu yıl için kilometrede 124 gramdan fazla CO2 emisyonuna neden olan araçlar ödülden yararlanamıyor, emisyon miktarının 156 gramı aşması durumunda cezalar uygulamaya giriyor.

Sistem sayesinde 2007 sonunda 149 gram olan yeni araçların ortalama emisyon miktarı, geçen yılın ikinci yarısında 133 grama düştü.

-İsveç: İsveç'te binek otoların neden olduğu emisyon, diğer AB üyesi ülkelere göre oldukça yüksek. Bu ülkede 2006 yılında CO2 emisyonuna dayalı vergilemeye geçildi. 2003 yılında 198 gram düzeyinde bulunan CO2 emisyonu, 3 yıl sonra 191 grama geriledi.

Ancak buna rağmen İsveç, AB üyeleri içinde hala araç filosu ağır ve yakıt tüketimi yüksek olan bir ülke durumunda. Yüksek emisyona rağmen ülkede büyük motorlu araçlar hala tercih ediliyor.

-Diğer ülkeler: AB'de 2006 yılında binek otolara CO2 ile ilintili vergi uygulayan ülke sayısı 9 iken, bu sayı 2007 yılında 11'e, 2008 yılında 14'e, daha sonra da 17'ye yükseldi. Günümüzde İngiltere, Fransa, İsveç ve İrlanda'nın dışında 13 ülke daha kısmen ya da tamamen CO2 emisyonuna ya da yakıt tüketimine göre motorlu taşıtlar vergisi uyguluyor.

Listeye Almanya, Letonya ve İtalya da eklenirken, İtalya ve Lüksemburg haricindeki bütün Batı Avrupa ülkelerinde arz edilebilir elektrikli araçlara teşvik uygulaması sözkonusu.

-Almanya: Karbon temelli motorlu taşıtlar vergisi uygulamasına en son katılan ülkelerden birisi. 2009 yılının sonunda gerçekleştirdiği reform ile araçların silindir hacmine göre değil, yaydıkları CO2 ve diğer zararlı gazların miktarına göre vergilendirmeye başladı.

-Hollanda Karbon temelli vergileme yapan bir diğer ülke. Daha temiz ve daha az karbon yayan araç teknolojini teşvik için plaka vergisini daha etkin yakıtlı araçlan için indirdi. Bu değişimin ardından etkin yakıtlı B kategori araçların piyasa payı yüzde 9,5'den yüzde 16,1'e yükseldi.Alıntıdır.
 
Son düzenleme:
Geri
Yukarı